Hallo,
wij hebben in ons huis een Barbas kachel (losstaand model) waarvan rookavoer dmv een zwarte buis langs boven doorloopt tot in plafond. Daar heeft de vorige eigenaar een gat in de houten planchettes gelaten dat vrij groot is (45cmx45cm voor ronde buis van ongeveer 15cm). Eventueel is dit nodig ivm warmte ontwikkeling? Maar hoe en met welke materialen kan ik dit gat enigszins esthetisch dicthmaken?
Alle tips zijn welkom!
Living rookkanaal kachel: gat in plafond "mooi" di
- julien
Iedereen kan je tips geven, maar zonder de exacte sytuatie te kennen is niets vrij van fouten.
Een afvourbuis van 15cm lijkt me serieus te klein. Heb je dit gemeten?
Er zijn standaard oplossingen voor en verticale doorvoer. Voor de gangbare buizen bestaan er speciale plafondplaten. Dze schuif je gewoon over het rookkanaal en hiermee bedek je de doorsteek.
Vraag dit even na bij je plaatselijke loodgieter of kachel verkoper, die zal je zeker verder kunnen helpen.
Een afvourbuis van 15cm lijkt me serieus te klein. Heb je dit gemeten?
Er zijn standaard oplossingen voor en verticale doorvoer. Voor de gangbare buizen bestaan er speciale plafondplaten. Dze schuif je gewoon over het rookkanaal en hiermee bedek je de doorsteek.
Vraag dit even na bij je plaatselijke loodgieter of kachel verkoper, die zal je zeker verder kunnen helpen.
- Manus
Een buis van 15 cm lijkt mij voldoende.
De meeste houtkachels hebben een rookafvoer met een diameter van 11 cm, en de ouderwetse kleinere modellen soms nog kleiner.
Ik neem aan dat de buis wel dubbelwandig is ?
Zorg er in elk geval voor dat je onbrandbare matrialen gebruikt, want zo'n afvoer wordt echt flink heet.
Ik zou die pijp op de eerste verdieping goed afschermen. Er hoeft maar een keer iets om te vallen tegen die metalen pijp, en je loopt brandgevaar ! Persoonlijk zou ik er denk ik een muurtje omheen metselen. Met 5cm ytong blokken kun je het klein en licht van gewicht houden.
De meeste houtkachels hebben een rookafvoer met een diameter van 11 cm, en de ouderwetse kleinere modellen soms nog kleiner.
Ik neem aan dat de buis wel dubbelwandig is ?
Zorg er in elk geval voor dat je onbrandbare matrialen gebruikt, want zo'n afvoer wordt echt flink heet.
Ik zou die pijp op de eerste verdieping goed afschermen. Er hoeft maar een keer iets om te vallen tegen die metalen pijp, en je loopt brandgevaar ! Persoonlijk zou ik er denk ik een muurtje omheen metselen. Met 5cm ytong blokken kun je het klein en licht van gewicht houden.