natuursteen lijmen op houten platen
- arnold
natuursteen lijmen op houten platen
ik ben van plan om een granieten vloer te gaan leggen op een houten vloerplaten,de orginele vloer is van beton maar er lig nu een grindvloer over heen,om deze er uit te breken heb ik niet zo veel zin en de grind lig op sommige plekken niet echt goed vast,nu wil ik op de grindvloer houten platen leggen en deze aan de orginele vloer vast maken door middel van pluggen/schroeven,nu zou ik willen weten wat voor soort houten platen ik kan gebruiken voor dit,niet dat ze gaan kromtrekken e.d
- Herman
Ik heb een tegelvloer liggen op 2x 18mm watervast verlijmd multiplex. (om de 10cm aan de ondervloer geschroefd). Ligt perfect, zonder enig probleem. Ik heb wel flexibele tegellijm gebruikt. (in tegellijmen is Rick expert).
Zorg er in ieder geval voor dat de naden flink verspringen. Want juist daar kan je de problemen verwachten. En zorg ervoor dat de vloer niet kan veren. Sommige vloeren kunnen behoorlijk veren, en dan gaat het natuurlijk niet goed.
Zorg er in ieder geval voor dat de naden flink verspringen. Want juist daar kan je de problemen verwachten. En zorg ervoor dat de vloer niet kan veren. Sommige vloeren kunnen behoorlijk veren, en dan gaat het natuurlijk niet goed.
Inactief account
- Patrishack
wiebelende tegelvloer op verend hout
Dan zal het boven niet gaan, of althans niet gemakkelijk. Van het geld dat ik moet uitgeven om de vloer stevig genoeg te krijgen voor tegels/marmer kan ik een mooie houten leggen. Al moet ik stiekem toegeven dat het budget waarschijnlijk nét een mooie laminaat vloer toelaat.
Ik hou niet zo van laminaat omdat het zulke giffen afgeeft het eerste alf jaar.
De verf en zo wat ik gebruik probeer ik zoveel mogelijk watergdragen te laten zijn.
ik zal Rick eens proberen te vragen (even uitzoeken wie rick is dus) of er ook ziets bestaat als "ecologische" tegellijm.
Groet,
Trisha
Ik hou niet zo van laminaat omdat het zulke giffen afgeeft het eerste alf jaar.
De verf en zo wat ik gebruik probeer ik zoveel mogelijk watergdragen te laten zijn.
ik zal Rick eens proberen te vragen (even uitzoeken wie rick is dus) of er ook ziets bestaat als "ecologische" tegellijm.
Groet,
Trisha
Een huis uit 1778!
- Herman
Tegellijm is op basis van cement...
Spaanplaat en andere mangemaakte houtplaten (in de USA zo mooi aangeduid als "manmade wood" zijn verlijmd met melamine formaldehyde ureum lijmen. Dit kan formaldehyde gas afgeven. daarom wordt aangeraden om bijv MDF aan 2 kanten te lakken. (en ook vanwege kromtrekken). De kunststof laag op spaanplaat (melamine) houdt de gassen ook tegen.
Ik moet zeggen dat er tegenwoordig veel minder gassen vrijkomen dan vroeger, maar ik kan je standpunt begrijpen. Beter voorkomen dan genezen. Waarom neem je geen grenen of zelfs vuren vloerdelen? Massief, dus geen kunstmatig geklooi. Alleen wat minder hard dan laminaat. aan de andere kant: een put in je laminaat betekent dat het verruineerd is. Een put in je grenen kan bijdragen aan een "rustieke" look (en is met wat water vaak nog wel terug te brengen in de oude staat).
Ik heb nu laminaat, maar dat gaat er over niet al te lange tijd toch uit, ten gunste van grenen vloerdelen. In aanschafprijs scheelt het niet zo veel, en mijn laminaat heeft behoorlijk geleden....
Spaanplaat en andere mangemaakte houtplaten (in de USA zo mooi aangeduid als "manmade wood" zijn verlijmd met melamine formaldehyde ureum lijmen. Dit kan formaldehyde gas afgeven. daarom wordt aangeraden om bijv MDF aan 2 kanten te lakken. (en ook vanwege kromtrekken). De kunststof laag op spaanplaat (melamine) houdt de gassen ook tegen.
Ik moet zeggen dat er tegenwoordig veel minder gassen vrijkomen dan vroeger, maar ik kan je standpunt begrijpen. Beter voorkomen dan genezen. Waarom neem je geen grenen of zelfs vuren vloerdelen? Massief, dus geen kunstmatig geklooi. Alleen wat minder hard dan laminaat. aan de andere kant: een put in je laminaat betekent dat het verruineerd is. Een put in je grenen kan bijdragen aan een "rustieke" look (en is met wat water vaak nog wel terug te brengen in de oude staat).
Ik heb nu laminaat, maar dat gaat er over niet al te lange tijd toch uit, ten gunste van grenen vloerdelen. In aanschafprijs scheelt het niet zo veel, en mijn laminaat heeft behoorlijk geleden....
Inactief account
- Patrishack
GRENEN VLOERDELEN
in eerste instantie wilde ik beneden grenen vloerdelen, aangezien ik het gehele onderhuis (118 m2) drempelloos wil en Patrick graag vloerverwarming heeft hebben we uiteindelijk gekozen voor marmer met een antieklook. deze laat ik niet chemisch impregneren vanwege de bekende reden.
Waarom dan boven geeen grenen? Omdat ik wat astmatisch ben en heel graag in de slaapkamer een gladde vloer wil (gemak dient de werkende huisvrouw) die easy is schoon te houden.
Bij de ikea zag ik de rustiek eiken laminaat (ofzoiets) en aangezien we boven maar twee slaapkamers hebben dacht ik, waarom ook niet, lekker voordelig, al zit ik nu dus wel met de gassen. Wellicht kan ik beide kanten lakken (maar kan dat ook met lamiaat?) Alhowel, dat lijkt me ook een ontzettend gedoe!
Trouwens voor mooie goedkope grenen moet je eens kijken bij de formido
17,95 m2 redelijk brede planken onbehandeld.
(Met een beetje kletsen krijg je ze vaak wel 10 tot 20 % goedkoper! Zeker grote hoeveelheden)
Waarom dan boven geeen grenen? Omdat ik wat astmatisch ben en heel graag in de slaapkamer een gladde vloer wil (gemak dient de werkende huisvrouw) die easy is schoon te houden.
Bij de ikea zag ik de rustiek eiken laminaat (ofzoiets) en aangezien we boven maar twee slaapkamers hebben dacht ik, waarom ook niet, lekker voordelig, al zit ik nu dus wel met de gassen. Wellicht kan ik beide kanten lakken (maar kan dat ook met lamiaat?) Alhowel, dat lijkt me ook een ontzettend gedoe!
Trouwens voor mooie goedkope grenen moet je eens kijken bij de formido
17,95 m2 redelijk brede planken onbehandeld.
(Met een beetje kletsen krijg je ze vaak wel 10 tot 20 % goedkoper! Zeker grote hoeveelheden)
Een huis uit 1778!
- Herman
Ik denk dat die kleine V-groefjes in het grenen weinig uitmaken mbt stof. grootste stofproducent is het bed. Als je ziet wat zich daar in een week onder verzamelt... Ik heb een bed op poten, dan kan je er in ieder geval met de stofzuiger onder.
Laminaat is trouwens aan beide kanten voorzien van melamine, dus weinig uitstoot.
Laminaat is trouwens aan beide kanten voorzien van melamine, dus weinig uitstoot.
Inactief account
- Patrishack
Ik geloof dat ik het laminaat maar hou ook, omdat we waarschijnlijk de eerste tijd boven gaan wonen. Deze ruimtes moeten dus het eerst af en laminaat is wel heel snel en gebruiksvriendelijk vind ik.
Ben er trouwens ook achter wie Rick is, zag net dat hij de beheerder is van deze site
Ben er trouwens ook achter wie Rick is, zag net dat hij de beheerder is van deze site
Een huis uit 1778!
- Herman