Verwijderen tegelvloer/vloerverwarming

patrick76

Verwijderen tegelvloer/vloerverwarming

Bericht door patrick76 »

Wij hebben onlangs een huis gekocht (4 jaar oud) waar in de woonkamer en keuken (47m2) een tegelvloer ligt met vloerverwarming. Zeer waarschijnlijk zijn deze gewoon gelijmt.

Aangezien we de vloer niet echt mooi vinden, willen we deze vervangen door een nieuwe tegelvloer. Is het mogelijk een dergelijke vloer te verwijderen zonder de onderliggende vloerverwarming te beschadigen?

Is het eventueel mogelijk om over de bestaande vloer heen te tegelen? Werkt de vloerverwarming dan nog of is verwijderen noodzakelijk?

Iemand tips of ervaring?
Rick

Bericht door Rick »

Ik kan je afraden om de oude tegelvloer eruit te hakken, kans is groot dat je een leiding raakt.
Gewoon een tegelvloer eroverheen mag geen problemen opleveren, ik ken iemand met een tegel over tegelvloer die het verschil niet merkt.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
julien

Bericht door julien »

Enkel opletten aan je (binnen)deuren. :roll:
Dat zou inderdaad niet echt een probleem mogen geven, een tegelvloer is een slechte isolator.
patrick76

Bericht door patrick76 »

Als het mogelijk is de oude vloer te laten liggen zou dit inderdaad het mooiste zijn; zal de mogelijkheid binnenkort ook eens aan de plaatselijke tegelboer voor gaan leggen als we gaan shoppen.....

Binnendeuren hebben we trouwens geen last van; het is een split level woonkamer/keuken, geen deuren, dus geen probleem.

Zijn er toevallig nog meer mensen die ervaringen hebben met twee vloeren over elkaar leggen i.c.m. vloerverwarming?
julien

Bericht door julien »

En je buiten deuren, draaien die niet naar binnen?
Het verschil tussen 1 of 2 tegels is waarschijnlijk dat het huis nog iets trager zal opwarmen, maar ook trager afkoelen.
patrick76

Bericht door patrick76 »

Nee, geen deuren, woonkamer/keuken ligt op de 1e verdieping, te bereiken via een open trap. Ramen zijn voorzien van schuifpuien, dus geen probleem.

Wat ik me wel afvraag of twee lagen van verschillende soorten steen geen problemen geven; krijg je geen problemen door een verschil in uitzetting (en dus mogelijk scheurvorming)?

Nu hebben we een houten vloer en die werkt uiteraard behoorlijk; nu lijkt me dat steen veel minder werkt, maar toch; heb je er helemaal geen last van, zeker als je twee lagen over elkaar legt?
julien

Bericht door julien »

Normaal gezien heb je uitzetvoegen bij vloerverwarming. Als je die overneemt zie ik niet in dat er problemen zullen komen.