Schroten verwijderen/muur afwerken

Forumlid

Schroten verwijderen/muur afwerken

Bericht door Forumlid »

Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwe woning. Op een aantal wanden en plafonds zitten schroten die ik eraf wil halen. Ik heb geen idee wat ik er onder aantref maar ik wil graag een strakke afwerking en heb niet een heel groot budget, laten we zeggen 500 euro. Het gaat om een oppervlakte van ongeveer 50 a 60m2. Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen en hoever ik met dit budget kom?

Alvast bedankt!

Marion
Herman

Bericht door Herman »

Tsja, je zegt zelf het probleem al: Je weet niet wat je eronder aantreft.

Zelf heb ik eens de koop van een huis afgeketst omdat het van voordeur tot in de nok van de zolder was afgewerkt met kunststof schroten, her en der voorzien van verkleuringen, brandplekjes en gaten. Ik vroeg wat ik erachter kon aantreffen, en volgens de vrouw des huizes is dat erop gegaan omdat de stuclaag zanderig was en aan het afbrokkelen. Dat is zo ongeveer het ergste wat je kan aantreffen.

In dat geval zal je de stuclaag moeten verwijderen, en opnieuw stucen. De oude laag wegsteken / met een lichte sloophamer weghalen, en dan opnieuw (laten) stucen. Na het stucen kan je alle kanten op.

Bovenstaande geldt ook voor dikke lagen structuurstuc (met als hoogtepunt die idyllische "schelpen" zoals in een goedkoop grieks restaurant)

Maar het kan natuurlijk ook minder erg zijn, bijvoorbeeld:

-enkele gaten in een goede stuclaag: prima zelf te repareren, daarna afwerking naar keuze.
-behang (als je pech hebt in extreem dikke lagen): afstomen (huur een stoomapparaat, gaat 100x sneller). Als de lagen erg dik of hardnekkig zijn, een behangperforator kopen, of met een stanleymes de hele muur bekrassen, zodat het vocht van het stoomapparaat onder het behang kan komen.
-korrelpleister: ofwel afsteken, ofwel gewoon een dunne laag overheen stucen, en dat is nog wel zelf te doen ook.

Qua afwerking:
Het goedkoopst is een simpel behangetje, of een emmer latex of structuurlatex (ik meng altijd een emmer structuurlatex met een emmer gewone, dan vind ik de structuur mooier, maar maak wel in 1 keer genoeg aan). Daarna komen opties als glasvliesbehang en andere afwerkmethoden, zoals korrelpleister, etc.