Ivm met de plaatsing van een nieuwe langere keuken staat een 'kolom' in de weg. Deze kolom is ontstaan toen 30 jaar terug onze keuken werd uitgebouwd. Met die uitbouw is aan beide zijden van de keuken (daar waar de buiten muur/kozijn stond) een kolom ontstaan. De wonig is overigens uit 1966.
Originele situatie:
De keuken is 260 breed en was aan de binnenplaats zijde voorzien van een raam/deur kozijn van ca 200 breed. Dit kozijn liep van het plafond tot aan de vloer, hooguit met een rollaag er boven. Aan weerszijden van dit kozijn zat vroeger dus ca 20/30cm binnen en buiten muur. Het plafond is overigens van stenen oranje plafond delen, met daarin wapening verwerkt, Dit plafond ligt op de binnen muren.
Huidige situatie:
30 jaar terug is dit kozijn er uit gehaald en is er een aanbouw geplaatst, waardoor een lange keuken ontstond. Halverewege staan nu dus twee vervelende kolommen, waarvan er één in de weg staat voor de nieuwe keuken. Deze keuken willen we immers strak tegen de muur zetten.
Gewenste situatie:
Liefst beide kolommen helemaal weg, maar in iedergeval daar waar de keuken komt te staan.
Probleem:
Ik heb de betimmering deels weg gehaald, en enerzijds zie ik niet zo'n,probleem, maar ik twijfel wel. Bij het weghalen van het originele kozijn is er geen U-balk oid geplaatst. Daar waar de keuken moet komen te staan, is de dragende functie van de buitenmuur, nul, omdat met de sloop destijds er waarschijnlijk een paar stenen bovenin zijn verdwenen (rollaag?). Boven de restanten van de binnenmuur zitten oranje stenen, die voor slechts 10-15cm steunen op de restanten van de binnenmuur aan die zijde (buren).
Aan de andere zijde (woonkamer) (minder belangrijk omdat daar geen keukenblok komt te staan) geldt een vergelijkbaar verhaal. Daar is nog ca 20cm buiten muur intakt en ca 10-15cm binnen muur.
Het liefst zou ik beide kolommen er volledig uit halen (zagen) en zonder een U balk oid te plaatsen. Mijn gevoel is dat de huidige kolommen een beperkte functie hebben en dat het gewicht van het boven liggende kamertje (geen dak-draag muur oid) hoofdzakelijk gedragen wordt door het plafond. Het probleem zit hem eerder in de buiten muur, maar die draagt nu zo te zien ook nergens op.
Iemand enig idee?
Restand muur weghalen?
- H
- Red
Volgende week komt er een aannemer kijken. Ik heb ondertussen een deel vh plafond weggehaald zodat ik een beter zicht heb. Bij de grote verbouwing is er niets constructiefs veranderd. Het houten kozijn is verwijderd en er is niets voor in de plaats gekomen. De rollaag van de buitenmuur zit er ook nog in. Er zitten ook geen scheuren in de boven muur. Wellicht is het verstandiger de kolommen weg te halen;en er een eenvoudige staal constructie onder te zetten, die de functie van het oude (al lang verwijderde kozijn) overneemt.Forumlid schreef:In je verhaal zit aardig wat onzekerheden. Als ik er voor stond zou ik overwegen advies in te winnen bij een constructeur/aannemer oid. Kost je waarschijnlijk wel wat, maar kan voorkomen dat je een verkeerde beslissing neemt.
- Red
Ondertussen is aannemer nummer twee geweest omdat dit eerste nooit meer is terug gekomen met een constructie berekening, hij had zeker geen trek in de klus.
Nu een gerenomeerd bouwbedrijf in de arm genomen en zij stellen voor twee stalen hoek profielen van 150.100.10 te plaatsen. De opstaande rand van 150 komt in de spouw te liggen, zodat het plafond nauwelijks lager komt dan gewenst. Het ea is door een constructeur berkent en over een paar weken wordt het uitgevoerd.
De kosten voor de berekening bedragen 190 euro en het werk zelf, (slopen, plaatsen latij, muren ruw afwerken) bedragen ca 1500 euro. Al met al valt het mij niet tegen.
Nu een gerenomeerd bouwbedrijf in de arm genomen en zij stellen voor twee stalen hoek profielen van 150.100.10 te plaatsen. De opstaande rand van 150 komt in de spouw te liggen, zodat het plafond nauwelijks lager komt dan gewenst. Het ea is door een constructeur berkent en over een paar weken wordt het uitgevoerd.
De kosten voor de berekening bedragen 190 euro en het werk zelf, (slopen, plaatsen latij, muren ruw afwerken) bedragen ca 1500 euro. Al met al valt het mij niet tegen.