Constructie zelfdragende betonvloer met vloerverwarming

vanderlaken

Constructie zelfdragende betonvloer met vloerverwarming

Bericht door vanderlaken »

Ben voornemens de bestaande betonvloer met tegelafdekking te slopen wegens huidige scheurvorming. Ben op zoek naar een verantwoorde constructie van de nieuwe vloer. D.w.z.: dikte isolatie, beton met een net en een afwerklaag met marmertegels. De man van de vloerverwarming wenst een pakket van 8 cm incl de tegel. De vloer ligt op zand (Brabant) en is zeer vast. Ik stel de vraag omdat ik vele varianten hoor en nergens een norm voor dit soort vloeren (ook niet op internet) kan vinden.
Vooral de dikte van de isolatie, de dikte van de betonvloer en het aantal netten (1 of 2, 6 of 8 mm en op welke hoogte in het beton)
Wie kan mij helpen met de juiste constructie? Bij voorbaat bedankt.
Rick

Bericht door Rick »

Eigenlijk is het belangrijkste dat je de verloren bekisting op de juiste manier aanbrengt.
Als je de vloer rechtstreeks over de zandkoffer zou storten krij je spanningen in het midden en daardoor scheurvorming.

Om dit te voorkomen moet je zorgen dat het midden vrij ligt d.m.v. een verloren bekisting.
Gewoon een polystyreenlaag van 10 cm leggen op de zandkoffer en deze 60 cm van de kanten loshouden. Op deze manier draagt de vloer alleen aan de kanten en treden er geen spanningen in het midden op.
Ik zou staalmatten van rond 8 gebruiken en deze aan de onderkant ondersteunen door betontegels. dan een supporter van 7 ertussen en wederom een mat van 8. Dat is dus 5 + 7 = 12 om een minimale dekking van 3 te krijgen dient je betonvloer min 15 dik te zijn.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
vanderlaken

Forumlid schreef:Eigenlijk is het belangrijkste dat je de verloren bekisting op de juiste manier aanbrengt.
Als je de vloer rechtstreeks over de zandkoffer zou storten krij je spanningen in het midden en daardoor scheurvorming.

Om dit te voorkomen moet je zorgen dat het midden vrij ligt d.m.v. een verloren bekisting.
Gewoon een polystyreenlaag van 10 cm leggen op de zandkoffer en deze 60 cm van de kanten loshouden. Op deze manier draagt de vloer alleen aan de kanten en treden er geen spanningen in het midden op.
Ik zou staalmatten van rond 8 gebruiken en deze aan de onderkant ondersteunen door betontegels. dan een supporter van 7 ertussen en wederom een mat van 8. Dat is dus 5 + 7 = 12 om een minimale dekking van 3 te krijgen dient je betonvloer min 15 dik te zijn.
vanderlaken

Re: Constructie zelfdragende betonvloer met vloerverwarming

In mei 2007 (nu drie jaar geleden) heb ik via dit forum voorgelegd op welke wijze een betonvloer op zand moet worden aangebracht. Een betonvloer waarop een leidingsysteem (16 mm uitw.) voor vloerverwarming moest worden aangelegd. Dit systeem ligt in een zand/cementafwerking met een tegelafwerking.
Nu 3 jaar geleden is dit werk uitgevoerd met een perfect resultaat. Er is geen enkele scheurvorming of gevolgen van 'zetting' te constateren. Daarbij komt dat de opwarming vanaf 's-morgens 07.00 uur slechts gaat om een temperatuurdaling in de nacht tot slecht 18/19 gr. C. Dit moet het resultaat zijn van de accumulatiewarmte in de betonvloer.
Werkwijze van de isolatie, betonvloer en afwekvloer met tegels.
1. zand/grond indien nodig aantrillen
2. indien sprake is van vocht (liever geen vocht!) zand afdekken met een polyethyleenfolie
3. een 10 cm dikke isolatie van harde (!) persing met aluminium afwerklaag (denk aan toepassing op daken. Er kan ook een 2e folie overheen, minder goed dan alu.)
4. 1 stalen betonnet van 150x150x8 mm op draaghoofdjes van beton op een hoogte die boven het midden ligt (dus ong. 7 cm gemeten uit bovenkant isolatie) Mijn conclusie na een goed resultaat!
2 netten is niet nodig mits het ene net niet in het midden of daaronder ligt.
5.een randisolatie rondom de nog aan te brengen betonvloer (de betonvloer mag niet vast zitten aan de omliggende wanden)
6. een betonvloer van 120 mm dikte (vraag de leverancier om de juiste samenstelling van het beton)
7. een zilverfolie op de betonvloer
8. een gegalvaniseerd netwerk van 100x100x3/4 mm op de alu folie
9.op dit netwerk de kunstofleidngen van de vloercv. aanbrengen (hart op hart 100 mm)
10. een zandcementvloer met tegelafwerking (neem de beste tegelzetter die u kent)

Succes er mee. L. vd. Laken